Personal branding

Je hoort het tegenwoordig overal om je heen, het woord: personal branding. Maar wat is personal branding nou eigenlijk? Dat ga ik je hieronder uitleggen. 

Om bij het begin te beginnen: de term personal branding werd voor het eerst gebruikt in 1997 door Tom Peters; een Amerikaanse schrijver op het gebied van Business Management. Destijds waren er alleen bedrijven die een een eigen merk creëerden en promootten. En hij dacht bij zichzelf : Dat kunnen mensen net zo goed! 

Dus in feite promoot je jouw persoon. Je zet jezelf als merk neer. Maar doet tegenwoordig niet iedereen aan zelf-promotie via social media? En wordt het daardoor niet lastiger om op te vallen in de menigte? Het antwoord daarop is 2x ja! En juist daarom is het zo belangrijk om jezelf als merk zijnde te onderscheiden.Je hoort het tegenwoordig overal om je heen, het woord: personal branding. 

Wat is personal branding?

Maar wat is personal branding nou eigenlijk? Dat ga ik je hieronder uitleggen. 

Om bij het begin te beginnen: de term personal branding werd voor het eerst gebruikt in 1997 door Tom Peters; een Amerikaanse schrijver op het gebied van Business Management. Destijds waren er alleen bedrijven die een een eigen merk creëerden en promootten. En hij dacht bij zichzelf : Dat kunnen mensen net zo goed!

Dus in feite promoot je jouw persoon. Je zet jezelf als merk neer. Maar doet tegenwoordig niet iedereen aan zelf-promotie via social media? En wordt het daardoor niet lastiger om op te vallen in de menigte? Het antwoord daarop is 2x ja! En juist daarom is het zo belangrijk om jezelf als merk zijnde te onderscheiden.

personal branding

Neem een stapje terug

Nu je voor jezelf bent begonnen als ondernemer, wil je jezelf natuurlijk goed in de markt zetten. Vaak begin je eerst met het opzetten van je eigen website. Maar ho wacht even, vergeet je niet iets? Neem een stapje terug, en bedenk eerst waar jij als ondernemer voor staat. Welke boodschap wil je uitdragen? Voor welke diensten kunnen mensen jou inhuren? En niet geheel onbelangrijk: voor welke diensten kunnen ze je niet inhuren? Vaak ben je namelijk geneigd om teveel diensten aan te bieden. Helaas is dat voor veel ondernemers een valkuil. Waarom? Door je uitgebreide aanbod valt iedereen in je doelgroep, maar spreek je niemand écht aan. Het wekt verwarring op bij je klanten en dat is iets wat je juist wil vermijden. Specialisatie en een klein aanbod werkt daarom een stuk beter! 

Social media

Voor sommige ondernemers zal de personal branding ook gedeeltelijk offline plaatsvinden. Maar het overgrote deel zal online gebeuren. We gebruiken (bijna) allemaal social media, dus ontkom ook jij er niet aan om een bedrijfsaccount aan te maken op Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube etc. Dat heeft als voordeel dat jij de volledige controle hebt over de content op je social media account.

Belangrijk is dat jij jouw doelgroep direct aanspreekt. Want raad eens hoe snel je een eerste indruk maakt? In maar liefst 7 seconden! Daarom moet je personal branding meteen opvallen. En je weet wat ze zeggen; een goed begin is het halve werk. Zorg dus voor een pakkende bedrijfsnaam, sprekend logo en herkenbare elevator pitch.

Personal branding - social media

Goede content is essentieel voor je personal branding

Maar daar alleen red je het niet mee. Je content moet je personal branding aanvullen. Maar over wat voor content hebben we het dan? Met name blogs, social media posts, e-books, nieuwsbrieven, podcasts, video’s en infographics. Hieronder geef ik een aantal tips die zorgen voor betere content: 

  • Laat zien wie je bent. Daarmee bedoel ik dat je content persoonlijk mag zijn. Deel je eigen ervaringen en geef een kijkje in je eigen leven (tot een bepaalde hoogte natuurlijk). 
  • Consistentie is key! Met je huisstijl op je website wil je een bepaald imago uitstralen. Pas deze huisstijl ook toe op je social media kanalen; het zorgt voor herkenning bij je doelgroep. Zorg voor diezelfde consistentie bij het uitdragen van je boodschap in je content. 
  • Onderscheid jezelf van je concurrent. En dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd, I know. Maar de kans is groot dat veel andere ondernemers dezelfde dienst of product aanbiedt. Dus waarom moet de klant bij jou zijn? Wat maakt jou anders? 

Foto’s voor je personal branding

Naast interessante en pakkende teksten zijn beelden ontzettend belangrijk; de foto is het eerste wat je doelgroep ziet, daarna gaan ze pas de tekst lezen. Zorg daarom voor foto’s die jouw imago als ondernemer onderstrepen. Ga eerst bij jezelf na wat jouw kernwaarden zijn. Als jij weet waar jij voor staat, weet je ook wat je wil uitstralen. Bijvoorbeeld zakelijke foto’s om je autoriteit in jouw branche te benadrukken. Of misschien wil je juist kalmte uitstralen? Dat kan allemaal! 

Wat is verder belangrijk bij een personal branding shoot?

  • Je weet wat ze zeggen toch? Locatie, locatie, locatie. Niet alleen van toepassing op de huizenmarkt, maar ook voor een personal branding shoot. Met de juiste locatie straal je het imago uit wat je wil uitstralen. Ben je op zoek naar een locatie, maar zie je door de bos het bomen niet meer? Check dan deze blog over een fotoshoot in Den Bosch en een fotoshoot in Tilburg. 
Personal branding - make-up
  • Door de foto extra context te geven, laat je nòg meer zien waar jij voor staat. Dit kun je bijvoorbeeld doen door jezelf al werkende te laten vastleggen. Wil je juist je persoonlijkheid naar voren laten komen? Verwerk dan iets persoonlijks in de foto’s; een object, activiteit of een huisdier wat je dierbaar is.
  • Je wil de beste versie van jezelf laten zien, maar wel dicht bij jezelf blijven. Als je (net als ik) weinig make-up gebruikt, dan kan visagie een overbodige luxe lijken. Maar door goede visagie gaat je gezicht meer spreken. Want wist je dat 50% van je make-up wegvalt in foto’s? Met hulp van een visagist blijft je make-up zichtbaar, maar oogt het nog steeds naturel.  
  • En last but not least; je kleding. Als je het mij vraagt is kleding de beste manier om jezelf uit te drukken. Ook hierbij is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Ga dus niet ineens je kledingstijl rigoureus omgooien. Kies voor goed passende kleding waar jij je prettig in voelt. Ga daarnaast voor kleuren die jouw gelaat ophalen. Ook leuk: breng hier en daar accentkleuren aan in jouw huisstijl kleuren. 

De voordelen van personal branding op een rijtje

Nu je (hopelijk) een goed beeld hebt van personal branding, zet ik hieronder de voordelen op een rijtje: 

  • Als je je personal branding goed uitwerkt, trek je hiermee klanten aan
  • Je creëert autoriteit binnen jouw vakgebied. Ofwel je laat zien dat je weet waar je over praat. 
  • Als je vaak genoeg jezelf laat zien of van je laat horen, dan gaan mensen je herinneren.