Wat is personal branding?
Maar wat is personal branding nou eigenlijk? Dat ga ik je hieronder uitleggen.
Om bij het begin te beginnen: de term personal branding werd voor het eerst gebruikt in 1997 door Tom Peters; een Amerikaanse schrijver op het gebied van Business Management. Destijds waren er alleen bedrijven die een een eigen merk creëerden en promootten. En hij dacht bij zichzelf: dat kunnen mensen net zo goed!
Dus in feite promoot je jouw persoon. Je zet jezelf als merk neer. Maar doet tegenwoordig niet iedereen aan zelf-promotie via social media? En wordt het daardoor niet lastiger om op te vallen in de menigte? Het antwoord daarop is 2x ja! En juist daarom is het zo belangrijk om jezelf als merk zijnde te onderscheiden.
Neem een stapje terug
Nu je voor jezelf bent begonnen als ondernemer, wil je jezelf natuurlijk goed in de markt zetten. Vaak begin je eerst met het opzetten van je eigen website. Maar ho wacht even, vergeet je niet iets? Neem een stapje terug en bedenk eerst waar jij als ondernemer voor staat. Welke boodschap wil je uitdragen? Voor welke diensten kunnen mensen jou inhuren? En niet geheel onbelangrijk: voor welke diensten kunnen ze jou niet inhuren?
Vaak ben je geneigd om teveel diensten aan te bieden; een valkuil voor veel ondernemers. Maar waarom hebben we deze neiging? Door in feite alles aan te bieden valt iedereen in je doelgroep, maar spreek je niemand écht aan. Hierdoor wek je verwarring op bij je klanten en dat wil je juist vermijden. Richt je daarom op een klein aanbod, dit werkt een stuk beter!