Tips voor een goede voorbereiding op jouw branding shoot

Wil jij als ondernemer zichtbaar zijn? Dan is stap 1: mooie beelden voor op je website en social media. Stap 2 is het zoeken van een fotograaf die dit voor jou kan verzorgen. Waarschijnlijk heb je in dit stadium al een fotograaf in de arm genomen; in dat geval wil je natuurlijk goed voorbereid voor de dag komen! Voor een goede voorbereiding op jouw branding shoot, heb ik de volgende tips op een rij gezet. 

Waar ga je de foto’s voor gebruiken? 

Stel jezelf vooraf de vraag: waar ga ik de beelden voor inzetten? Zijn de foto’s alleen bedoeld voor social media? In dat geval kan de fotograaf rekening houden met het benodigde formaat voor het social media kanaal waar je de foto’s gaat posten.
Maar ben je van plan om beelden te gebruiken voor een banner op je website? Dan zal je liggende foto’s nodig hebben. Maak dus een lijstje waar je de beelden voor gaat gebruiken en leg dit voor aan je fotograaf. 

Ga los op Pinterest 

Vaak weet je natuurlijk zelf al wat voor soort foto’s je mooi vindt; lichte beelden gemaakt met natuurlijk licht of contrastrijke foto’s gemaakt met flitslicht. Natuurlijk kies je dan ook voor een fotograaf die dit soort beelden maakt. Toch is het voor de branding shoot verstandig om een moodboard te maken. Zo heb je voor jezelf al snel helder welke sfeer je wilt uitstralen met jouw branding foto’s. Ook voor de fotograaf is zo’n moodboard heel prettig! Pinterest is het ideale platform om een moodboard te maken. Heel Pinterest staat vol met de meest prachtige plaatjes; kortom, perfect om inspiratie op te doen! 

Lijstje maken ter voorbereiding op jouw branding shoot

Locatie van de branding shoot

Denk goed na over de locatie; deze kan namelijk heel bepalend zijn voor de sfeer van jouw shoot. Het is belangrijk dat je alle factoren overweegt. Denk aan de dienst of het product dat je verkoopt, je doelgroep, je personal branding en zelfs jouw persoonlijkheid.
Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze opties; van prachtige natuurgebieden, industriële gebieden tot je eigen huis. Het is zelfs mogelijk om een prachtig ingerichte locatie tegen een meerprijs te huren. 

Zorg voor een goede outfit

Onderschat nooit de kracht van de juiste outfit. Ze zeggen niet voor niets ‘kleren maken de man’, of vrouw 😉 Maar ook hier geldt: denk goed na over welke klant(en) je wil aantrekken, wat je wil uitstralen, maar vooral wat bij jou past.
Kies verder voor kleuren die jou goed staan of hul je juist in een outfit in jouw huisstijl kleuren. Voor meer tips, check mijn blog over kleding uitkiezen voor je branding shoot. 

Welke locatie kan ik het best kiezen voor mijn branding shoot?

Welke locatie voor jouw branding shoot?

Overweeg visagie

Wist je dat 50% van je make-up wegvalt op een foto? Had je niet verwacht hè? Ik stond er ook flink van te kijken! Des te meer reden om een mooie make-up aan te (laten) brengen. Ben je nou niet heel handig met make-up of wil je graag nét iets meer uitpakken dan in het dagelijkse leven? Laat je make-up dan verzorgen door een professionele visagist. 

Context aanbrengen met props

Props zijn items die je kunt gebruiken om meer context te geven aan je branding foto’s. Denk aan een laptop, mobiele telefoon of yogamat. Deze items dragen bij aan het verhaal dat jij je klanten wilt vertellen.
Maar je kan ook props op een andere manier inzetten. Neem de shoot die ik met Renske van Lemontwist heb gedaan. Op één van de foto’s, die je hieronder ziet, jongleerde ze met citroenen: een leuke knipoog naar haar bedrijfsnaam ‘Lemontwist’! 


Hopelijk kan je met deze tips goed aan de slag met de voorbereiding voor jouw branding shoot.

Kleurrijke branding shoot - Tramkade