Welke afbeeldingsgrootte voor personal branding foto’s?

Tegenwoordig moet je als ondernemer overal zichtbaar zijn: op je website en verschillende social media kanalen, waaronder Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest. Nou heb je een onwijs toffe branding shoot achter de rug, maar wat nu? Juist! Je feed een professionele uitstraling geven en je website naar een hoger niveau tillen. Maar plaats niet ineens klakkeloos je personal branding foto’s op social media, maar zorg dat deze aan de juiste afbeeldingsgrootte voldoen. Zo wordt je content op de juiste manier weergegeven, waardoor je al een stuk professioneler overkomt. Maar ook moeten de foto’s met de juiste afbeeldingsgrootte op je website worden geplaatst. Hiermee voorkom je dat jouw website onnodig traag wordt. Een tergend langzame website kan je namelijk veel klanten kosten. Zonde!
Heb je dus geen webdesigner of webdeveloper in de arm genomen om dit voor je te fixen, dan vertel ik je hieronder wat de richtlijnen zijn voor de afbeeldingsgrootte voor je personal branding foto’s.

Unieke personal branding foto's

Hoe zit het met foto’s voor je website?

Welke afbeeldingsgrootte gebruik je voor welke foto? Het kan je soms duizelen aan mogelijkheden en dat kan flink verwarrend zijn. Zacht uitgedrukt 😉
Hieronder heb ik de belangrijkste foto categorieën onderverdeeld in portretfoto’s, headers, inhoudsafbeeldingen en blogposts. Per categorie vertel ik welke afbeeldingsgrootte je voor je personal branding foto’s het best kunt aanhouden.

Portretfoto’s

Heb je tijdens een branding shoot mooie portretfoto’s laten maken? Tijd om deze op de juiste manier op je website te plaatsen! Kies hiervoor een JPG- of PNG- formaat met een afmeting van ongeveer 250 x 250 pixels. Zo wordt je portretfoto nog scherp weergegeven, wat niet ten koste gaat van de laadtijd van je website.

Header

Ook voor de header — ook wel omslagfoto genoemd — hanteer je een JPG- of PNG- formaat. Hoewel het hier en daar kan afwijken, geldt er over het algemeen de volgende afbeeldingsgrootte: een breedte van 1500 pixels en een hoogte van 500 pixels. 

Inhoudelijke afbeeldingen

Wil je dat jouw inhoudelijke foto’s scherp afgebeeld worden, maar vrees je dat je website hierdoor traag wordt? Geen zorgen! Met een resolutie van 72 dpi en een breedte van ongeveer 1200 pixels, blijven je afbeeldingen scherp zonder afbreuk te doen aan de laadtijd van je website. 

Blogposts

Om vindbaar te zijn in Google heb je blogs nodig. Naast tekst verwerk je verschillende afbeeldingen in de blog, waarvan je er één uitlicht; deze afbeelding wordt zichtbaar op je website. Om deze foto scherp af te beelden moet je de afbeeldingsgrootte op de juiste manier instellen. 

Professionele personal branding foto's

Welke afbeeldingsgrootte voor social media?

Hoewel laadtijd geen rol speelt bij social media kanalen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest, is de juiste afbeeldingsgrootte — ook al lijkt het onbelangrijk — wél iets waar je rekening moet houden. Lees dus zeker verder, want òòk voor jouw social media geef ik de juiste groottes voor portretfoto’s, omslagfoto’s en posts. 

Profielfoto’s

Elk platform hanteert hiervoor zijn eigen afbeeldingsgrootte. Zo komen profielfoto’s op Facebook het best tot hun recht met een afbeeldingsgrootte van 180 x 180 pixels. Instagram, daarentegen, raadt een grootte van 110 x 110 pixels aan. Dan heb je nog LinkedIn; hier gebruik je voor een profielfoto een grootte van 400 x 400 pixels. Ik sluit het rijtje af met Pinterest: upload je profielfoto met een grootte van 165 x 165 pixels. 

Omslagfoto’s

Bij LinkedIn en Pinterest kan je jouw profiel opleuken met een omslagfoto’s. Zeker doen dus! Maar zorg je wel dat je de juiste afbeeldingsgrootte hanteert. Voor LinkedIn is dit 1584 x 396 pixels en voor Pinterest 800 x 800 pixels. 

Posts

Nu er mooie personal branding foto’s gemaakt zijn tijdens je shoot, wordt het natuurlijk tijd om deze te posten! Maar in welke afbeeldingsgrootte? Voor posts op Instagram is de meest optimale grootte 1080 x 1080 pixels, terwijl Facebook en LinkedIn een afbeeldingsgrootte van 1200 x 630 pixels hanteren.
P
ost je liever op Pinterest? Zorg dan dat je afbeeldingen een grootte hebben van 1000×1500 pixels. 

Kan ik je helpen met een branding shoot?

Als ondernemer moet je zichtbaar zijn; hiervoor heb je dan ook personal branding foto’s nodig. Als fotograaf help ik je niet alleen graag met de branding shoot zelf, maar òòk met de voorbereiding. Denk hierbij aan locatie, kleur en kleding. 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan zeker contact op om een vrijblijvend kennismakingsgesprek te plannen. 

Welke afbeeldingsgroote voor personal branding foto's