Kleurgebruik tijdens jouw fotoshoot; waar moet je op letten?
Kleurgebruik wordt tijdens een fotoshoot vaak onderschat. Zonde! Want met de juiste kleurcombinatie(s) til je beelden écht naar een hoger niveau. Wist je bijvoorbeeld dat advertenties met kleur 42% meer gelezen worden dan zwart-wit advertenties? En nog een leuke: kleuren kunnen de herkenbaarheid van je merk tot maar liefst 80% vergroten. Genoeg reden dus om kleur toe passen in jouw branding foto’s. Hieronder vertel ik je meer over kleurgebruik voor een fotoshoot.
Het kleurenwiel
Laat ik eerst beginnen met de basis; licht wordt namelijk gevormd door de kleuren van het spectrum. Dit zijn de kleuren die je ook terug vindt in een regenboog.
In het kleurenwiel worden de kleuren heel duidelijk gerangschikt; aan de ene kant liggen de warme kleuren, zoals rood, magenta en geel. Aan de tegenovergestelde kant liggen de koele kleuren, zoals blauw, groen en cyaan. Met behulp van het kleurenwiel zie je in één oogopslag welke kleuren complementair of supplementair aan elkaar zijn. De complementaire kleuren liggen namelijk tegenover elkaar, terwijl supplementaire kleuren vlak naast elkaar liggen. Hieronder vertel ik je meer over complementaire en supplementaire kleuren.