Wat zijn de do’s en don’ts voor jouw branding shoot?

Dit is vast geen nieuws voor je, maar de beste manier om jezelf als ondernemer in de schijnwerpers te zetten is met professionele foto’s. Maar wat zijn nou de do’s en don’ts voor jouw branding shoot? Deze heb ik hieronder uitgelicht, zodat je goed voorbereid voor de dag komt. 

Maak een shoot lijst

Op de dag zelf wil je het meeste uit je branding shoot halen. Hoe meer variatie, hoe beter! Denk daarom op voorhand na over het doel van de foto’s. Zijn ze enkel bedoeld voor op je website? Of ga je de foto’s ook inzetten op social media? Houd hierbij ook rekening met de gewenste afbeeldingsgrootte voor het desbetreffende social-mediakanaal. Instagram hanteert namelijk andere formaten dan Facebook, LinkedIn en Pinterest. 

Stel: je boekt een branding shoot waarbij je 10 foto’s ontvangt. Wat zijn dan de belangrijkste beelden? Denk aan een aantal portretfoto’s -staand en/of liggend-, (een) foto(‘s) van jezelf ten voeten uit, (een) foto(‘s) van jezelf aan het werk, detailshots / sfeerbeelden etc. Voor je het weet heb je een complete lijst samengesteld: een geheugensteuntje voor jezelf en de fotograaf. Zo hoef je tijdens de shoot alleen nog maar af te vinken. Ideaal, toch? 

Do's en don'ts voor jouw fotoshoot op locatie

Varieer met outfits en props 

Door veel te variëren met de juiste kleding haal je het onderste uit de kan. Zorg daarom voor genoeg outfits die aansluiten bij jou als ondernemer, maar ook als de persoon erachter. Laat dus je zakelijke, maar ook je persoonlijke kant zien. Je bent namelijk niet alléén ondernemer. Door jouw menselijke kant te belichten spreek je vaak meer klanten aan. Gooi dus niet die ene spijkerbroek die als gegoten zit terug in je kast. Met een paar hakken (of toffe sneakers), een mooie top of blazer is het net zo representatief als een tof broekpak of kokerrok.
Vergeet daarnaast niet om met laagjes te werken. Denk aan mooie tops (of hemdjes) welke je makkelijk met een (blazer)jasje of een blouse kan combineren. Zorg voor neutrale kleuren die goed met elkaar matchen, maar (eventueel) ook met een knalkleur. 

Fotoshoot op locatie - Tramkade

Maar zoals de titel al doet vermoeden, breng je niet alleen variatie aan met kleding, maar ook met props. Vaak zie je ondernemers tijdens een branding shoot poseren met een laptop of kopje koffie. Maar in feite kunnen props van alles zijn: bloemen, een fiets, een moodboard, ingrediënten om mee te koken, gewichtjes, een camera, een muziekinstrument en ga zo maar door. Alles wat jij nodig hebt om je beroep uit te oefenen komt in aanmerking. Maar je kunt props ook toepassen in het kader van context. Neem de branding shoot van Renske. Zij jongleerde met citroenen; een leuke knipoog naar haar bedrijfsnaam ‘Lemontwist’. 

Creëer een Pinterest bord 

Om je personal branding fotograaf een indruk te geven van de beelden die je mooi vindt, wordt er vaak om een moodboard gevraagd. Moet je dan aan de slag met plaatjes uit tijdschriften? Nee hoor, tegenwoordig kan je in een handomdraai een moodboard maken op Pinterest. Super handig! En niet alleen heel bruikbaar om de sfeer voor je personal branding foto’s in kaart te brengen; ook is het een ideaal platform om te leren poseren als een waar topmodel. Maar heb je hier geen tijd voor? Geen zorgen, je fotograaf loodst je hier volledig doorheen. 

Do's en don'ts voor jouw branding shoot

Kies bewust voor de juiste branding shoot locatie 

Je weet wat ze zeggen: locatie, locatie, locatie. Waarschijnlijk overbodig om uit te leggen waarom een goede locatie zo belangrijk is, maar ik doe het toch 😉 Met de de juiste fotolocatie geef je context aan je beelden. In een zakelijke omgeving, zoals het Paleiskwartier in Den Bosch of de Kop van Zuid in Rotterdam, kom je vaak professioneler / zakelijker over dan in een natuurgebied. Een wandelcoach, daarentegen, laat zich weer liever in de natuur vastleggen. Maar neem een ondernemer die een creatief beroep uitoefent, bijvoorbeeld een tatoeëerder. Zo iemand laat zich liever in een creatieve, kleurrijke omgeving met veel lijnen fotograferen. Zo komt hun beroep beter tot uiting.
Ook kan je ervoor kiezen om een mooi ingerichte locatie te huren. Denk aan een uniek boetiekhotel of chique ingericht kantoor. Het wordt dan ook steeds populairder om een branding shoot te doen bij een mooi ingerichte locatie. 

Wat zijn de do's en don' ts voor jouw branding shoot?

Houd rekening met huisstijl kleuren

Onderschat nooit de kracht van kleurgebruik. Of je nu rood, blauw of paars draagt; al deze kleuren worden geassocieerd met bepaalde eigenschappen. Daarom zijn huisstijl kleuren ook zo belangrijk. Hiermee trek je namelijk (onbewust) jouw (ideale) klant aan. Zorg dus dat je jouw huisstijl kleuren doortrekt in je branding shoot. Denk aan kleuraccenten in je outfit, props of zelfs op de locatie.

branding shoot - wat zijn de do's en don'ts?

Durf de controle los te laten

Nu heb ik het vooral tegen de controlfreaks onder ons: laat de touwtjes los en leg het vertrouwen in de handen van je fotograaf. Zo kan je écht ontspannen en jezelf in het zonnetje laten zetten.
Als ondernemer heb je altijd zelf de touwtjes in handen en ben je gewend om die controle te hebben. Maar dit kan je tijdens een branding shoot flink in de weg zitten; het zorgt ervoor dat je spanning opbouwt en dit wordt zichtbaar in je houding. Vertrouw in plaats daarvan op je personal branding fotograaf en geniet!

Ook personal branding foto’s nodig?

Wordt het tijd om jouw zichtbaarheid als ondernemer te vergroten? Dan help ik jou graag met een branding shoot. Wil je liever eerst kennis maken? Dat kan! Neem dan contact op om een kennismakingsgesprek te plannen.