Wat is de beste periode voor een branding shoot?
Als je een branding shoot boekt, wil je natuurlijk het mooiste resultaat behalen. Hiervoor is een goede voorbereiding belangrijk; denk aan kleding, kleur en niet te vergeten: dé locatie. Sommige klanten kiezen alleen voor een binnenlocatie. In dat geval moeten er een aantal zaken geregeld worden, waaronder het checken van de lichtomstandigheden, de beschikbaarheid en de tarieven. Ook is het noodzakelijk om goede afspraken te maken omtrent duur, gebruik van ruimtes en faciliteiten. Maar ben je juist van plan om op locatie foto’s te laten maken? Dan is het belangrijk dat je de fotoshoot plant in de juiste periode. Daarom vertel ik je hieronder wat de beste periode is voor een branding shoot.
Welke rol speelt het weer?
Een branding shoot op locatie staat of valt met de weersomstandigheden. Toch verstaat een fotograaf onder ‘goed weer’ iets héél anders dan menig ander persoon. De meeste klanten staan te springen als de weerman een zonovergoten dag voorspelt. Tuurlijk is een zonnetje heel lekker, maar zeker niet ideaal. Een zonnetje midden op de dag staat namelijk gelijk aan hard licht, wat resulteert in lelijke schaduwen. En als er iets is wat je wilt vermijden, dan zijn het wel donkere schaduwen. Daarom hebben de meeste fotografen, in tegenstelling tot zon, een voorkeur voor bewolkte dagen. Maar als je jouw branding shoot in de juiste periode plant, dan kan een zonnetje je personal branding foto’s een gouden randje geven.
Zoals we allemaal weten, gaat elk seizoen gepaard met verschillende weersomstandigheden. Daarom zet ik alle vier seizoenen op een rijtje met de bijbehorende voor- en nadelen.