Kleurgebruik tijdens jouw fotoshoot; waar moet je op letten?

Kleurgebruik wordt tijdens een fotoshoot vaak onderschat. Zonde! Want met de juiste kleurcombinatie(s) til je beelden écht naar een hoger niveau. Wist je bijvoorbeeld dat advertenties met kleur 42% meer gelezen worden dan zwart-wit advertenties? En nog een leuke: kleuren kunnen de herkenbaarheid van je merk tot maar liefst 80% vergroten. Genoeg reden dus om kleur toe passen in jouw branding foto’s. Hieronder vertel ik je meer over kleurgebruik voor een fotoshoot voor ondernemers.

Het kleurenwiel 

Laat ik eerst beginnen met de basis; licht wordt namelijk gevormd door de kleuren van het spectrum. Dit zijn de kleuren die je ook terug vindt in een regenboog.
In het kleurenwiel worden de kleuren heel duidelijk gerangschikt; aan de ene kant liggen de warme kleuren, zoals rood, magenta en geel. Aan de tegenovergestelde kant liggen de koele kleuren, zoals blauw, groen en cyaan. Met behulp van het kleurenwiel zie je in één oogopslag welke kleuren complementair of supplementair aan elkaar zijn. De complementaire kleuren liggen namelijk tegenover elkaar, terwijl supplementaire kleuren vlak naast elkaar liggen. Hieronder vertel ik je meer over complementaire en supplementaire kleuren.

Kleurenwiel

Stukje psychologie 

Zoals je misschien wel weet wordt er onderscheid gemaakt in warme en koude kleuren. Onder warme kleuren verstaan we voornamelijk rood, oranje en geel. Blauw en groen, daarentegen, worden gezien als koude kleuren.
Psychiater Kurt Goldstein leerde dat warme kleuren, zoals rood en geel, een stimulerende werking hebben. Daarnaast kunnen warme kleuren eerder tot actie aanzetten. Geel en oranje associëren we ook met zonneschijn, plezier en levendigheid. Voor een ‘warme’ sfeer in je foto’s, kun je het best tijdens het gouden uurtje fotograferen. Het licht heeft dan een prachtig gouden gloed, met gele en oranje tinten.
In tegenstelling tot warme kleuren hebben koude kleuren, zoals groen en blauw, juist een ontspannende werking. Met deze kleuren vergroot je het gevoel van stabiliteit. Bij de kleur blauw denken we voornamelijk aan kou, rust, kalmte en balans. We associëren tevens de kleur groen met rust, maar òòk met natuur, nieuw (begin) en fris. 

branding shoot in de bossen - gouden uurtje

What’s in an experiment?

Deze theorie wordt onderschreven door Patti Bellantoni. Met zijn studenten voerde hij een experiment uit om de impact van kleur te verduidelijken. In zijn boek If it’s Purple, Someone’s Gonna Die beschrijft hij het proces en de bevindingen van dit experiment.
Zo vroeg hij zijn studenten om één les in het teken van de kleur rood te zetten. Hierop verschenen zijn studenten in volledig rode outfits, speelden luide muziek af en brachten jalapeno’s en tijgerbalsem mee; allemaal producten die zij associeerden met de kleur rood. Wat daarnaast opviel was dat de studenten zich een stuk luidruchtiger en uitbundiger gedroegen. Om het verschil tussen warme en koude kleuren te verduidelijken, werd de les erna in het teken van de kleur blauw gesteld. Ook dit keer waren alle studenten gehuld in blauwe kleding. Verder was de ruimte gevuld met blauwe kussens en speelde er new age muziek. Al deze kleine aanpassingen hadden een groots effect. In plaats van luidruchtig, gedroegen de studenten zich namelijk heel rustig. Beter nog: ze waren volledig zen.

Koude kleuren vs. warme kleuren

Warme kleuren vallen extra op in het gezelschap van koele kleuren. Warme tinten dringen zich nou eenmaal meer naar de voorgrond, terwijl koude kleuren juist op de achtergrond blijven. Nu je dit weet, kan je hier goed op inspelen. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het klinkt. Denk bijvoorbeeld aan de warme tint van je huid; deze komt prachtig naar voren bij een outfit of achtergrond in koele kleuren. 

Van dichtbij 

Zelfs bij een close-up kan je met kleuren spelen. Denk bijvoorbeeld aan de kleur van de ogen; laat deze terugkomen in de outfit of achtergrond kleur. Je zal zien dat dit kleurgebruik prachtige beelden oplevert tijdens een fotoshoot voor ondernemers, zakelijke studioshoot en casting fotoshoot

warme kleuren vs. koele kleuren - kleurgebruik tijdens jouw fotoshoot

Koude kleuren vs. warme kleuren

Wat zijn supplementaire kleuren? 

Leuk gezegd, supplementaire kleuren. Maar wat houdt dat eigenlijk in?
Doordat supplementaire kleuren naast elkaar liggen in het kleurenwiel, creëer je een gebalanceerde kleurcombinatie dat elkaar ondersteunt. Denk aan kleuren zoals groen en blauw, roze en rood, geel en oranje. Een supplementaire kleurcombinatie wordt ook wel als harmonieus gezien, oftewel: prettig om naar te kijken!

Supplementaire kleuren - kleurgebruik tijdens jouw branding shoot

Supplementaire kleuren – rood en roze

Kleurgebruik tijdens jouw fotoshoot - supplementaire kleuren

Supplementaire kleuren – blauw en groen

Wat zijn complementaire kleuren?

Zoals ik hierboven al kort aanstipte, worden kleuren die tegenover elkaar liggen in het kleurwiel beschouwd als complementair. Met andere woorden: complementaire kleuren vullen elkaar aan.
Schilders hanteren vaak een niet wetenschappelijk kleursysteem; hierbij gebruiken ze de volgende complementaire kleurcombinaties:

  • geel en paars
  • blauw en oranje
  • rood en groen

In het wetenschappelijke correcte kleursysteem worden de volgende complementaire kleurcombinaties gehanteerd:

  • geel en blauw
  • magenta en groen
  • cyaan en rood

Wil jij van het beeld afspatten? Verwerk dan complementaire kleurcombinaties in jouw fotoshoot. Door het kleurcontrast leg je namelijk de nadruk op gewenste elementen, zoals een outfit of props. Met de juiste kledingtips en kleurgebruik, stel je de beste outfit samen voor jouw branding shoot.

Complementaire kleuren - kleurgebruik tijdens jouw fotoshoot

Complementaire kleuren – groen en magenta

Met slechts één kleur spat je van het scherm

Hoewel complementaire kleuren een visueel aantrekkelijke combinatie vormt, kan je met slechts één kleur ook een tof beeld creëren. Om ervoor te zorgen dat een kleurige outfit of kleurrijk element eruit springt, is het belangrijk dat je shoot op een eentonige, saai gekleurde locatie. Zo gaat de volledige focus uit naar jouw model; de geportretteerde spat van het scherm af! Je hoeft dus geen ingewikkeld kleurgebruik toe te passen tijdens jouw branding shoot.

gebruik van één kleur tijdens je branding shoot

Gebruik van slechts één kleur

Gebruik van één kleur tijdens je fotoshoot

Gebruik van slechts één kleur 

Fotoshoot voor ondernemers plannen?

Wil jij ook van het scherm afspatten? Dan help ik jou graag met een kleurrijke branding shoot.
Maar wil je eerst kennismaken en meer weten over de voorbereiding — zoals het kiezen van de perfecte locatie en de juiste outfit(s)— voordat je voor mijn camera gaat staan? Heel begrijpelijk! Neem gerust contact op om een kennismakingsgesprek te plannen.